ONBEKENDE MUZIEK

                              “Efu yu sabi yu trotroyu kan sabi pe yu musu go

sound mixer control panel

door Liesbeth Peroti

Er is muziekstijl die naar mijns inziens nog onbekend is onder het Nederlandstalig sprekend volk van Afrikaanse komaf. Een muziekstijl die nauwelijks of niet via radio, televisie of via de telefoons te horen is. Het is wel een stijl die is afgeleid van de wereldberoemde stijlen hip hop, R&B en Reggae en hun oorsprong  hebben in het Caribisch gebied en het zuiden van America. Plaatsen waar Afrikanen in diaspora in grote getalen al langer dan 400 jaar woonachtig zijn en nog steeds een nieuw welvarend leven trachten op te bouwen. Deze nog onbekende muziek voor Nederlandstalige Afrikanen in diaspora wordt in dit artikel beschreven en erg aanbevolen, onbekende muziek, waar in het bijzonder de teksten boekdelen spreken.

Populaire muziekstijlen uit America en het Caribisch gebied.

Als over Hip Hop, R&B, (rhythm and bass) Reggea schrijven, dat zijn enkele van zwarte muziekstijlen die wereldbekend zijn. Grovende beats, sociaal maatschappelijke teksten, standaard populair instrumentarium en artiesten zoals Ronny Flex, Lil’Kleine, Boef, Tekisha Abel, UB 40, Gentlemen, maar ook  Bob Marley, Kane West en Eminem zijn ons allen, in het bijzonder de jonge generatie niet onbekend. Heerlijke dansmuziek met treffende teksten. Als ik een analyse van de teksten maak gaat de inhoud over liefde, erotiek, mannelijke en vrouwelijke schoonheid, succes, blijdschap, haat, misdaad, jaloezie, afgunst en ook gevangenschap, slavernij, structurele onderdrukking en – ongelijkheid. Bezongen teksten die een exacte weergave zijn van de hedendaagse situatie van vrijwel alle Afrikanen in diaspora. De nog voor velen onbekende muziekstijl heeft dezelfde groove, ritme, zwoelende beats, maar de tekst is spiritueel. De tekst is vrijwel gebaseerd op een rijke geschiedenis van duizenden jaren van een bijzonder volk, waarvan Nederlandstalige nazaten anno 2021 over hun ware identiteit nog nog niet bewust zijn.

Drie bekende muziekstijlen

Laat ons de drie bekende muziekstijlen, deze culturele levenstijlen nader bekijken. Hip Hop kenmerkt zicht met rappen, een ritmische  en rijmende spraak-zang techniek, spoken word. De begeleiding bestaat uit beat-sampling of baslijen uit eerdere opnames, gesynthetiseerde beats en ritmische beatboxing. Rap is een uiting van spraak, proza, poëzie en zang. Het instrumentarium kan naast electronische klanken bestaan uit bas, keyboards, gitaar en slagwerk. Er is ook een opmerkelijke kleding die bij deze stijlen samengaan, namelijk bij mannen wijde kleding, baggy style oversized en voor vrouwen strak en sexy. De dansbeweging is een bounce, met een isolatie van lichaamszwaarte punt bij de grond. In video clips is er altijd dans waarbij jezelf nadrukkelijk tonen het uitdagen ‘battle’ bij hoort. Reggae is ontstaan uit Ska en Rocksteady, gebaseerd op soul en rhythm and blues liederen. Binnen de (roots) reggae is er een sterke relatie met de Rastafari, waar de teksten gebaseerd zijn op Israël vibration en culture. Een modernere ontwikkeling van deze stijl is de Dance hall. Naast de commericaliteit van reggea wordt er ook bewust aandacht gegeven aan teksten over mens, ras, indentiteits bewustzijn. De belangrijkste istrumenten bij reggae zijn bas en de drum, die samen de basis leggen voor ‘de riddim’. Het basaccent ligt op de tweede en de vierde tel en de kick van de drum komt op de derde aangevuld met syncopische patronen op de snaredrum. De slag-gitarist speelt de accoorden op de tweede en vierde tel. Het tempo van deze stijlen is over het algemeen rustig, lento, andante.

Een Inspirerende Muziekstijl

Hebrew Israelite Music is een zeer inspirerende stijl die de zelfde ritmische en harmonische kermerken kent als hiphop, R&B en reggae, maar waar andere teksten gebruikt worden. Ook is deze muziek niet commercieel als entertainment dansmuziek en heeft geen vermakend karakter, maar is het functionele muziek; muziek met een psychisch doel. Muziek met als waarschijnlijk  dezelfde missie als het Instituut voor Hebreeuws Israelitische Bewust , namelijk de nazaten van de Afrikaanse transatalantische slavernij en Europese mensenhandel, 4 generaties terug, relevante informatie verstrekken om hen te doen keren naar hun  Most High, hun Schepper om zo te komen tot spirituele, maatschappelijke en economsiche vooruitgang van het volk. In het boek van  Rudolf Windsor (1969) From Babylon to Timbuktu wordt een zeer uitgebreide studie beschreven over de geschiedenis van het volk Hebrew Israelite. In de muziek worden heel sumier delen uit geciteerd, maar de eeuwen oude geschiedenis is inmens groot dat het niet alleen in de muziek teruggevonden kan worden.

Als we via you tube naar enkele liedteksten van de legendarische Lucky Dube en Bob Marley beluisteren zoals: Exodus, Iron Lion Zion, Redemtion Song and Slave dan zien we dat deze teksten een filosofische inslag hebben. Een filosofie gebaseerd op het bewustzijn van de Hebrew Israelite. Maar wanneer we via Internet you tube luisteren naar lied en tekstschrijvers als: We Gon Get The Kingdom, Children of the promise, muziek van Michael Juda Ben Israel, Muziek van Quadarah Israel, Tribe of Juda Songs, dan maken we kennis met een wereldbekende muziekstijl met een sprituele tekst. In tegenstelling tot teksten bij commerciele populaire muziek, gaat de inhoud van deze teksten over: the choosen people, the kingdom, Israel, the ten commandments, the real Jews. Ook worden teksten uit het geschiedenisboek ‘de Bijbel’ van de Hebrew Israelites geciteerd.

Ken je Afkomst

Onbekende muziek (ifu yu sabi yu trotroyu kan sabi pe yu musu go) ‘Ken je afkomst om je toekomst te kunnen bepalen’. Dit is een spreekwoord dat niet alleen in de Surinaams Caribische Cultuur bekend is, maar in alle culturen. Essentiële kennis en informatie opdoen over de ware geschiedenis van vele Afrikanen in diaspora, in een swingende muzikale sfeer kan zeer aangenaam zijn. De Engelssprekende zijn on seen stap verder. Het luisteren naar en beleven van deze muziekstijl door Nederlandstaligen van Afrikaanse komaf is niet alleen genot van mooie populaire muziek, maar veel meer een bewustwording die kan bijdragen aan een sterker en welvarende Afrikaan in diaspora.

NOTES:

  1. Efu yu sabi yu trotro, yu kan sabi pe yu musu go

Uitsrpaak: ef’ y’ sab’ y’ trotro, y’ kan sab’ p’ y’ m’ go (betekenis: ken je afkomst om je toekomst te kunnen bepalen)

  • Rudolph Windsor. 1969. From Babylon to Timbuktu – A History of the Ancient Black Races including the Black Hebrews –
  • Cedela Marely, 1992. Bob Marley Songs. Polygram International Publishing

Betekenis Feest van Ongezuurde Broden

Door: Christian Verwoerd

Deze week is het Bijbelse ‘Feest van ongezuurde broden’. Het pesach/pascha wat afgelopen zaterdag was (met volle maan), loopt direct over in 7 dagen van ongezuurd eten, zonder gist. Gist staat symbool voor de zonde. Dat pesach (het feest van de verlossing door het bloed van het Lam) direct wordt gevolgd door het ongezuurde brodenfeest, laat zien dat onze verlossing een leven van heiligmaking zou moeten bewerken, en dat we de zonde (gist) wegdoen.

Meer lezen over “Betekenis Feest van Ongezuurde Broden”

Purim: Wie een Kuil graaft voor een Ander valt er Zelf in

Door: Rachael van der Kooye

Tijdens Purim heeft de God van Israel zijn volk gered van genocide. Sindsdien wordt Purim jaarlijks herdacht. De Enoch kalender toont 25 en 26 februari aan als de dagen waarop dit heilig feest zou moeten worden gevierd. Bij dit feest vieren de Joden de redding van Israël uit genocide op de dertiende en veertiende dag van de maand Adar, de laatste maand van het Hebreeuws jaar. Op die dagen wordt er gedanst, gegeten, gedronken en cadeautjes aan elkaar gegeven. De armen krijgen giften. Ook worden er publieke lezingen over purim gehouden.  

Meer lezen over “Purim: Wie een Kuil graaft voor een Ander valt er Zelf in”

Vervolg: Het onderhouden van de Wet

Door: Ahch Sandro Somm

Wie zijn oor afwendt van het horen der Wet, diens gebed zelfs zal een gruwel zijn (Spreuken 28:9). Wij ontvangen van Hem al wat wij bidden, daar wij zijn geboden onderhouden en doen wat welgevallig is voor zijn aangezicht (1 Johannes 3:22). Voorwaar, Ik, de Here ,ik verander niet, en gij kinderen van Jakob, zijt niet verteerd (Maleachi 3:6), want God is geen God van verwarring, maar van vrede (1 Korinthiërs 14:33).

Meer lezen over “Vervolg: Het onderhouden van de Wet”